Etämyynnin pelisäännöt muuttuivat

Kuluttaja-asiamies tiedottaa: verkkokaupassa ja muussa etämyynnissä sovelletaan nyt uusia säännöksiä. Muutokset koskevat muun muassa tilauksen peruuttamista ja yritysten velvollisuutta antaa aikaisempaa enemmän tietoja kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä. Kuluttajien kannalta hyvä uudistus on se, että yrityksen on ilmoitettava tilauspainikkeessa tai sen yhteydessä, että tilaus on maksullinen ja varmistettava, että kuluttaja hyväksyy maksullisuuden.

Verkkokauppaostokset on voinut tähän saakka peruuttaa palauttamalla tilauksen tai jättämällä sen noutamatta. 13.6.2014 lähtien peruutuksesta on kuitenkin aina ilmoitettava yritykselle erikseen. Kuluttaja joutuu myös maksamaan palauttamisesta aiheutuvat kulut, ellei yritys vastaa niistä vapaaehtoisesti itse.

Yrityksen on tarjottava kuluttajalle peruuttamista varten lomake, mutta kuluttaja voi käyttää myös muuta peruutustapaa. Suositeltavaa on kuitenkin tehdä ilmoitus aina kirjallisesti. Peruutus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä.

Samat peruuttamis- ja palautussäännöt koskevat verkkokaupan lisäksi myös muuta etämyyntiä, kuten puhelin- ja postimyyntiä.

Kuluttajalle annettava enemmän tietoa ennen sopimusta

Kuluttaja-asiamies on laatinut yritysten tueksi linjauksen, jota noudattamalla ne voivat varmistaa toimivansa lainmukaisesti kuluttajansuojalain etämyyntiä koskevien säännöksien muututtua.

Uudet säännökset edellyttävät yrityksiä antamaan kuluttajille aikaisempaa enemmän tietoja ennen sopimuksen tekemistä. Yrityksen on esimerkiksi kerrottava digitaalisen sisällön yhteensopivuudesta eri laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa. Lisäksi on mainittava tavaroita koskevasta lakisääteisestä virhevastuusta, joka on voimassa riippumatta siitä, onko yritys antanut tuotteelle takuuta vai ei. Kuluttajan on myös saatava tieto siitä, että verkkokauppa toimittaa tuotteita vain tiettyihin maihin.

Yrityksen on ilmoitettava ennen tilauksen tekemistä selvästi tilauksen kokonaishinta sekä kaikki ne lisämaksut, jotka eivät sisälly kokonaishintaan. Kuluttajalta on myös pyydettävä nimenomainen suostumus sellaisiin kustannuksiin, jotka aiheutuvat tuotteen hintaan sisältymättömistä lisäpalveluista, kuten esimerkiksi vakuutusturvasta.

Lainsäädännön lisäksi linjauksessa on otettu huomioon etämyyntiä koskeva oikeuskäytäntö ja kuluttajariitalautakunnan päätökset. Kuluttaja-asiamies on myös kuullut linjauksen valmistelun yhteydessä elinkeinoelämän järjestöjä, kuluttajariitalautakuntaa ja kuluttajaneuvontaa.

Asiakkaille tarjottava perushintainen palvelunumero

Monet yritykset ovat käyttäneet asiakaspalvelunumeroinaan yritysnumeroita, joihin soittaminen on kuluttajille kallista. Ongelmaan on haettu ratkaisua kuluttajansuojalain uudella, 13.6.2014 voimaan tulleella säännöksellä, joka koskee rahoituspalveluita lukuunottamatta kaikkea kuluttajakauppaa, ei pelkästään etämyyntiä.

Jos kuluttaja ottaa yhteyttä yritykseen aiemmin tekemäänsä sopimukseen tai kauppaan liittyvässä asiassa, asiakaspalvelunumeroon soittaminen ei saa ylittää kuluttajan liittymäsopimuksen mukaista hintaa tai sitä vastaavaa laskennallista perushintaa. Yhteydenoton syynä voi olla esimerkiksi tavarassa, palvelussa tai laskussa oleva virhe.

Laskennallinen perushinta on Viestintäviraston vuosittain laskema teleyritysten vähimmäishinnoitteluun ja markkinaosuuksiin perustuva hinta lisättynä 20 prosentilla. Tällä hetkellä voimassa oleva laskennallinen perushinta on 0,088 euroa / minuutti.

Yritys voi käyttää edelleen erityismaksullisia yritysnumeroita tai palvelunumeroita silloin, kun asiakkaan soitto koskee jotain muuta asiaa kuin aiemmin tehtyä kauppaa tai sopimusta. Tällaisia yhteydenottoja ovat esimerkiksi myymälän aukioloaikoja tai tuotteita koskevat tiedustelut sekä maksulliset neuvontapalvelut.

Kommentit