Verkkokauppa syynissä |
Halpa hinta houkuttaa
Hyvän ja halvan löytäminen on jo ajat sitten osoittautunut mahdottomaksi yhtälöksi niinpä SE:n taktiikka lieneekin hyvä ja edullinen. - no sama asiahan se taitaa olla.
Netissä pyörii useilla eri keskustelupalstoilla mitä villimpiä tarinoita tästä "Brittiläisestä" verkkokaupasta. Osalle porukasta tavara on tullut ajallaan, ilman ongelmia ja osalle taas tilatut tavarat eivät tule millään ja jos tulee niin useita viikkoja jäljestä luvatusta, noin kahden viikon toimitusajasta. Asiakaspalveluakin moititaan hitaaksi.
Verkkokaupan henkilökunnan kanssa ei pääse puhelimitse yhteyksiin ja sähköposteihinkaan ei juurikaan vastailla.
Suuri vedätys?
Erittäin kilpailukykyisillä hinnoilla pelaava SE toimii netissä, joten sen asiakaskunta on varmasti erittäin laaja.
Tilauksia tulee varmasti sadoittain joka päivä ja henkilökunta on ko. hinnoitteluun perustuen varsin rajallinen. Sen perusteella toimitusajat saattavat venyä, mikä ei ole tietysti suotavaa. Myyjän on pysyttävä ilmoittamassaan aikataulussa, jos sellaisen ilmoittaa. Nettikeskusteluissa esiintyy melko usein myös varsin tyytyväisiä asiakkaita, mikä osaltaan kertoo että yritys ei ole aivan niin huono miltä sen annetaan vaikuttaa.
- sehän selviää lähiaikoina!
SE hankkii myymänsä tuotteet ilmeiseti Hong Kongista, Malesiasta sekä Filippiineiltä. Tai maista joissa verotuskäytäntö on suopeampi tai viranomaiset voideltavissa, sillä joku vero jää selvästi ketjusta maksamatta.
Myyjä lupaa toimittaa tuotteensa EU:n alueelta jolloin SE maksaa yksityiskauppaan liittyvät verot lähtömaahan.
Tilaamaan
Koska nettikaupan asiakkaiden mielipiteet tuntuvat jakautuvan kahteen leiriin on asiaa tutkittava tilauksen merkeissä. Linssiä tilaukseen Sivustoon tutustumisen jälkeen päädytään tilaamaan Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM tötterö, joka yllättäen sopii käytössä olevaan kameraan. Se kustantaa SE:llä 779,95€, mikä on noin 250 euroa kotimaisten kilpailijoiden hintaa edullisempi.
Tilaustapahtuma on tehty helpoksi, kuten verkkokaupassa on tapana kauppa hyväksyykin Visan sekä Mastercardin luottokortit sekä Paypal verkkomaksun, joka valitaan sen tavallista luottokorttia parempien turvaominaisuuksien johdosta. Paypal -maksupalvelua pyöritetään luottokortin avulla, joten maksuturva on kaksinkertainen eli takanasi on luottokunta sekä Amerikkalaisen Ebay:n omistama Paypal inc.
Tilaus tehdään ostoskorista suoraan PayPal linkin kautta ja maksun suoritus etenee normaalin proseduurin mukaisesti.
Tulikaste
Ensimetrit meni siis odotetulla tavalla, MUTTA sähköpostiin tulleessa maksukuitissa ei mainita tilattua tuotetta, pelkästään hinta. Normaalisti PayPalin kautta tilattaessa kuitissa näkyy mitä on tilattu.
SE:n kuitin numero näkyy, mutta kuitti pitää käydä tarkistamassa SE:n sivuilta. Vaan kuinkas se onnistuu, kun ei ole rekisteröinti tietoja? kysytäänpä asiakaspalvelusta.
Annetaan ajan kulua ja palataan asiaan kun sitä on.......
...3.10.12 klo 00.20: No niin nyt näkyy suoritus myyjän sivulla. Rekisteröinti kävikin jälkikäteen. Asiakaspalvelu ei ole vielä kahden päivän jälkeenkään vastannut kyselyyn, joten siltä osin keskustelupalstojen hidasta asiakaspalvelua moittineet kommentit pitävät kutinsa.
jatkoa odotellessa...
10.10.12
SE:n henkilökohtaisella asiakas sivulla viesti: Tilauksesi on käsittelyssä.
12.10 12
Sähköposti SE:ltä: Tilaamasi tuote on lähetetty. Sen luvataan tulevan noin 2-4 arkipäivässä.
Mukana myös seurantakoodi. Sen perusteella tuote on vielä Hong Kongissa. Ahaa, eli ei lainkaan EU:n alueella.
Toivottavasti kierrättävät Englannin kautta, niin että ei tule veroseuraamuksia.
Jatkuu...
16.10.12
Tarkistin DHL:n sivuilta lähetyskoodin ja ihmetyksekseni paketti olikin jo jakoautossa ja saapuisi vielä saman päivän aikana kotiovelleni. - mahtavaa!
16.10.12 klo 12.43
Paketti saapui ja sisälsi juurikin sen tuotteen jonka olin tilannutkin.
Palautusosoite on Hong Kongissa, niinköhän lähtisin kokeilemaan? |
Siinä se nyt on. Toimitus venyi luvatusta 14 -päivästä 16 päivään. Se on ihan hyväksyttävää.
Minkäänlaisia ongelmia ei esiintynyt.
Ongelmalliset tapaukset koskevat epäilemättä joitakin lyhyen elinkaaren omaavia tuotteita, joiden haalimisessa on varmasti pulmansa. Se että onko niiden myymisessä järkeä jos niitä ei kuitenkaan löydy sovitussa aikataulussa tai pahimmassa tapauksessa tuote jää saamatta onkin sitten kauppiaan moraalista riippuva kysymys.
Nyrkkisääntönä pitäisin seuraavaa: Halvalla saa halpaa palvelua.
Kokonaisuutena arvioitaessa SE:n toiminta saattaisi kaivata jonkinmoista itsetutkiskelua, laadun sekä asiakkaan huolenpidon parantamiseksi.
Nyt asiakas saa minimaalisesti informaatiota tilauksensa vaiheista ja se saa varmasti useat varpailleen.
Simply Electronics osoittautui kuitenkin erittäin edulliseksi vaihtoehdoksi.
Suosittelen kokeilemaan, mutta vain yleisimpien ja helposti saatavien tuotteiden kohdalla.
Niin ja muuten! SE:n asiakaspalvelu ei vastannut koskaan kyselyyni..
Itsekin valokuvauskalustoa tuolta tilanneena olin hieman varpaillani, jotta mitenkä tilauksen lopulta käy, mutta sieltä se tuli ja vieläpä aika nopeastikin. Otin heihin jopa yhteyttä puhelimitse ennen tilausta (sivuilta löytyi suomalainen puhelinnumero), jotta sain hieman lisävarmuutta firman toiminnasta. Nyt on toinen tilaus sisällä, joten mielenkiinnolla odotan onko toimitusaika siedettävä näin joulunkin lähestyessä.
VastaaPoistaOma kokemukseni Simply Electronics:sta ei ole positiivinen. Tilasin älypuhelimen 9.4. Toimitusajaksi oli luvattu 7 bisnespäivää. Koska minulla oli kiire, eikä tuotetta oltu edes pakattu 19.4. mennessä, niin peruin tilauksen. Simply Electronics hyväksyi perumisen samantien, mutta en ole vieläkään (27.6.)saanut rahojani takaisin useista reklamaatioista huolimatta. Aikaa perumisestani on kulunut yli 2 kuukautta. Visan kautta reklamointi on käynnissä, se kestää maksimissaan 30 päivää.
VastaaPoistaJos on pakko ostaa Simply Electronics:lta, niin käyttäkää PayPal:ia, se palauttaa rahasi nopeammin.
Mitenkä tuo toimii nopeammin paypalin kautta tuo jos rahoja haluaakin takaisin? :) Eli miten toimin saadakseni rahani takaisin :)
VastaaPoistaTilasin kännykän, kesti 10 päivää kunnes tuli viesti, että "ei meillä olekaan varastossa". Ovat kuitenkin veloittaneet luottokortilta. Ei muuta kuin valittamaan...
VastaaPoistaVAROITUS:
VastaaPoistaTilasin kameran 4 viikko sitten, 2 viikon jälkeen kysyin missähän viipyy, selittivät että kova kysyntä jne ja lupasivat hyvittää linssinpuhdistussarjalla. 3 vkon jälkeen taas kysely, ei mitään järkevää lisäinfoa.
nyt 4 vkon jälkeen tilaukseni on poistettu account-sivultani! lähetin postia ja yllätys yllätys, eivät enää vastaakaan mitään.
Olen siis petoksen uhri.
kannattaa varautua siihen että homma ei toimi. aikaisemmin olen tilauksessa onnistunut mutta nyt näyttää tosi pahalta
Tilasin ennen joulua makroputken kameraani. Paketti tuli joulun jälkeen-pyhät välissä. Kuitenkin paketista löytyi väärä tuote. Kyselin ohjeita miten toimia plautuksen/vaihdon suhteen. Ohjeeksi sain lähettää kuvia tuotteesta ja tilauksesta. Lähetin ensin tiff- formaatissa. Seuraavana päivänä vastaus: ei saada auki. Lähtein jpg- formaatissa, sama homma. Kunnes png-formaatin saivat auki. Sähköpostittelu kovin hidasta v ja lupaus selvittää asiaa yhden bisnepäivän sisällä on ottanutkin aikaa 7 bisnespäivää. Nyt harkitsen ottaa yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, ellei mitään ala tapahtua tässä viikon aikana.
VastaaPoistaJatkoa edelläkirjoittamaani: Euroopan kuluttajakeskuksesta eivät voi asialle mitään, mutta kehottivat tekemään reklamaation pankkiin. Lähetin tuolloin samalla viikolla reklamaation säköpostilla pankkiin, koska Simply Electronics ei ole vastannut yhteydenottoihini. Tänään 27.1.2014 tuli kirje pankilta kotiin, jossa pyydetään allekirjoittamaan todiste tapahtumasta. Sen voi lähettää e-mailina. Käsittelevät asian selvittely vie aikaa noin 2 kk kansainvälisen Master-Card -sääntöjen puitteissa. Siispä odottelemaan nyt sitten sieltä vastausta, miten edetä tässä makroputkiasiassa. Väärä makro on edelleen hallussani.
PoistaJatkoa edelliseen. Sain kirjeen pankista maaliskuussa, jonne Simply Electronics oli tehnyt vastareklamaation. Reklamaatiossa ei kerrottu toimitetusta tavarasta vaan tavaran tilauksesta. Näinollen asia ei heidän osaltaan selvinnyt, joten allekirjoitin jatkokäsittelyvaatimuksen ja lähetin pankkiin. Asian käsittely kestää noin 2kk. Eli odottelen edelleen kuinka putken kanssa tässä oikein käy.
VastaaPoistaJatkoa edelliseen. Kun mitään ilmoitusta ei alkanut kuulua asian etenemisestä, soitin pankkiin. Kertoivat, että he olivatkin palauttaneet rahani tililleni jo keväällä. Minulle asti vain tieto ei sitten luottokorttiyhtiöstä ollutkaan tullut. Elikkä asia on loppuun käsitelty. Mutta en todellakaan suosittele ostoksille Simply Electronics:iin.
VastaaPoista