Yllättävän iso Fiat 500L

Fiat 500L

Fiatin uusi 500L muistuttaa tänä päivänä enää etäisesti design-ikoniksi luonnehdittavan Fiat 500:n muotoilua.  Ulkomittojensa – pituus 4,15m, leveys 1,78m ja korkeus 1,66m – puolesta Fiat 500L tarjoaa tila-auton väljyyden ja matkustusmukavuuden. 

Tilava ja muunneltava

4,15 metriä pitkän Fiat 500L:n kyytiin mahtuu viisi aikuista ja kohtuullisesti matkatavaroita - matkustusmukavuudesta tinkimättä. Fiat 500L tarjoaa luokkansa suurimman, 3,17 m3:n kokoisen sisustan. Takaistuimia voi siirtää pitkittäissuunnassa 12 sentin verran ja selkänojaa voi kallistaa matkustusmukavuuden ja tavaratilan maksimoimiseksi.
Tilavuudeltaan 400 litraiseen tavaratilaan mahtuu runsaasti matkatavaraa, ja tarvittaessa tavaratilaa voi helposti laajentaa Fold & Tubmle -toiminnon ansiosta Fiat 500L:n sisätiloja voi muunnella peräti 1500 eri tavalla. Tavaratilan käytännöllisyyttä parantaa Cargo Magic Space -järjestelmä, jonka ansiosta tavaratilan voi jakaa helposti kolmeen osaan – esim. painavat ja helposti särkyvät esineet, rapaiset urheiluvarusteet, ostokset tai vastaavat on helppo erotella toisistaan.

Moottorivalikoimaan kuuluu muista Fiat-malleista tutut bensiinimoottorit. Aluksi vaihtoehtoja on kaksi joista pienempi tilavuuksinen on 0,9-litrainen teholtaan 105 hevosvoimainen TwinAir- ja suurempi on 1,4-litrainen, teholtaan 95 hv moottori. TwinAir tulee tosin saataville vasta myöhemmin keväällä. 1,6-litrainen dieselmoottori täydentää moottorivalikoimaa myöhemmin kuluvan vuoden aikana.

Käyttöjärjestelmä

Fiat 500L:n sisältämän UConnect-järjestelmän kautta kuljettaja voi hallinnoida radiota ja multimedialaitteita.. Bluetooth -matkapuhelimen käyttö onnistuu käsiä ohjauspyörästä irrottamatta, ja lisäksi älypuhelimen musiikkitiedostoja voi kuunnella langattomasti, mikäli puhelin tukee tätä toimintoa.
500L:ään on saatavilla myös TomTom Go Live –navigaattori. Sen kautta voi olla yhteydessä erilaisiin sosiaalisiin verkostoihin (mm. Twitter ja TripAdvisor, palveluissa esiintyy maakohtaisia eroja).
eco:Drive Live -sovellus kerää tietoa kuljettajan ajotavoista ja antaa niiden pohjalta suosituksia, joiden avulla polttoaineen kulutusta ja haitallisia päästöjä on mahdollista pienentää merkittävästi. eco:Drive Live näyttää reaaliaikaista tietoa matkasta, joten kuljettaja näkee heti ajotapansa vaikutuksen kulutukseen ja päästöihin.

Kojelaudan keskiosaa hallitsee kookas multimedianäyttö. Vaihdevalitsin on kookas mötikkä
Kuljettajan istuin on mukava ja antaa kunnon tuen niin reisille kuin ristiselällekkin. Neliskanttista ohjauspyörää voi säätää pituus ja korkeus suunnassa. kojelaudan kytkimet ja napit ovat selkeästi jaoteltu. Lämmityslaitteen säätimien soisi olevan hieman nykyistä korkeammalla kojelaudassa.
Takamatkustajilla on hulppeat oltavat. Jalkatilaa jää runsaasti vaikka kuljettaja olisi yli 190 senttinen. 
 
Ajossa Fiat yllättää positiivisesti alustallaan ja hiljaisuudellaan. Töyssyt ja kuopat eivät tunnu juuri lainkaan auton sisälle. Sisämelu on onnistuttu saamaan alhaiselle tasolle. Ainoastaan koneen äänet kuuluvat sisälle, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Ohjaus on etuvetoiselle autolle ominaiseen tyyliin hieman aliohjautuva.
Vaihteisto pelaa mallikkaasti ja vaihteiden välitykset ovat mielestäni kohdallaan. Tämän kokoinen auto kaipaisi kuitenkin hieman puhdikkaampaa moottoria. Kuudes vaihde on tässä yhtälössä hieman turha. Toivottavasti myöhemmin esiteltävät TwinAir ja diesel –moottorit tuovat kaivattua puhtia Fiatin uuteen rahasampoon. 

500L on tilava ja hiljainen ääniltään. Ratti on muotoiltu neliskanttiseksi, olematta kuitenkaan sellainen
  Näkyvyyden suhteen ei ole tämän auton kohdalla valittamista. Fiat 500L:n suuret ikkunat ja isokokoinen lasikatto tekevät siitä erityisen valoisan auton. 1,5 m2 suuri lasikatto on saatava joko kiinteänä, tai avattavana kattoikkunaversiona. Tuulilasin etureuna on verraten edessä moniin autoihin verrattuna. Samantapainen ratkaisu löytyy Dobló –tavara-autosta.

Turvallisuusosasto koostuu 6 turvatyynystä, ajovaloautomatiikasta ja kääntymistoiminnolla varustetuista sumuvaloista. Turvavarusteisiin kuuluvat lisäksi lukkiutumattomat ABS-jarrut, BAS-hätäjarrutehostus ja ESP-ajonvakautusjärjestelmä, joka sisältää ASR/MSR-luistoneston, mäkilähtöavustimen ja DST-ohjausavustimen ajonvakautta edistämään ja lisäksi elektronisen ERM-kaatumisenestojärjestelmän.
Euro NCAP -törmäystestissä Fiat 500L saavutti täyden viiden tähden tuloksen.

takaistuin liikkuu pituus suunnassa 12 senttiä. takajalkatilat riittävät pidempi koipisellekkin.

Tuotanto

Fiat 500L -autot valmistetaan Fiatin uudessa Kragujevacin tehtaassa Serbiassa. Tuotantolaitoksen kapasiteetti on jopa yli 700 autoa päivässä.

Kokonaisuutena Fiat 500L on erittäin pirteä ja ennen kaikkea tilava vaihtoehto usein niin yhdestä puusta veistetyn oloisille kilpailijoilleen. Hintakin on varsin maltillinen

Tekniset tiedot, varusteet, värit ja muut tiedot löytyy maahantuojan sivuilta

Fiat 500L alkaen 19 992,26€.

www.fiat.fi

www.facebook.com/fiatfinland



Kommentit