Volvo esitteli henkilöautoihin soveltuvan KERS-järjestelmän




Volvo on päättänyt kineettisen vauhtipyörätekniikan laajamittaiset testit yleisillä maanteillä. Volvon mukaan testistä saadut tulokset vahvistavat, että kyseessä on kevyt, edullinen ja erittäin taloudellinen ratkaisu.

- Kokeellisen kineettisen energian talteenottojärjestelmän testit järjestettiin vuoden 2012 aikana. Tulokset osoittavat, että tämä tekniikka yhdessä nelisylinterisen turbomoottorin kanssa voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 25 prosenttia suorituskyvyltään vastaavaan kuusisylinteriseen turbomoottoriin verrattuna. 
 Järjestelmä antaa kuljettajan käyttöön 80 ylimääräistä hevosvoimaa ja saa nelisylinterisen moottorin kiihtymään kuusisylinterisen tavoin, kertoo Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb.

Miksi eivät verranneet kulutusta saman tien V8 -moottoriin? Saisivat kulutusprosentin vieläkin paremmaksi!  

Volvolla kutsutaan kokeellista järjestelmää nimellä Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), ja se on asennettu taka-akseliin. 
Auton nopeuden hidastamisen aikana jarrutusenergia saa vauhtipyörän pyörimään jopa 60 000 kierrosta minuutissa. Kun auto jälleen kiihdyttää, vauhtipyörän pyöriminen välitetään takapyörille erityissuunnitellun vaihteiston kautta.

Etupyöriä pyörittävä polttomoottori sammutetaan heti, kun jarrutus alkaa. Vauhtipyörän energiaa voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen, kun on jälleen aika lähteä liikkeelle, tai tehon tuottamiseen, kun matkanopeus on saavutettu.


Tehokkaimmillaan kaupunkiliikenteessä

- Vauhtipyörän varastoitu energia riittää tehon tuottamiseen vähän aikaa kerrallaan. Tällä on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen. Laskutoimitustemme mukaan polttomoottori voidaan sammuttaa noin puolet ajasta virallisen eurooppalaisen NEDC-ajosyklin mukaan ajettaessa, Derek Crabb sanoo.


- NEDC-ajosyklillä  on vain löyhä yhteys reaalimaailmaan, se on nähty jo autovalmistajien  ilmoittamissa kulutuslukemissa
 
Koska vauhtipyörä aktivoituu jarrutettaessa ja energian varastoinnin kesto eli vauhtipyörän pyörimisaika on rajoitettu, tekniikka on tehokkaimmillaan ajossa, johon sisältyy paljon pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä. Toisin sanoen, polttoainesäästöt ovat suurimmat ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä ja aktiivisessa ajossa.

Jos vauhtipyörän energia yhdistetään polttomoottorin täyteen kapasiteettiin, auto saa käyttöönsä ylimääräiset 80 hevosvoimaa tehoa. Nopean tehon muodostuksen ansiosta kiihtyvyys on parempi, ja lukemat 0 - 100 km/h lyhenevät sekunneilla. Koeautona käytetty Volvo S60 kiihtyi 0 - 100 km/h 5,5 sekunnissa.


Hiilikuitu varmistaa kevyen ja kompaktin ratkaisun


Volvo testasi vauhtipyörää jo 260-mallissa 1980-luvulla, ja monet autonvalmistajat ovat viime aikoina arvioineet teräksestä valmistettujen vauhtipyörien mahdollisuuksia. Mutta koska teräksinen vauhtipyörä on suurikokoinen ja painava ja sen pyörintäteho on rajallinen, se ei ole käytännöllinen ratkaisu.

Volvon testaama vauhtipyörä on valmistettu hiilikuidusta. Se painaa noin kuusi kiloa, ja sen halkaisija on 20 senttimetriä. Hiilikuitupyörä pyörii tyhjiössä, mikä minimoi kitkahävikin.- Olemme ensimmäinen autonvalmistaja, joka on käyttänyt vauhtipyörätekniikkaa taka-akselissa autossa, jonka etupyöriä pyörittää polttomoottori. Seuraava askel näiden onnistuneiden testien jälkeen on arvioida, kuinka tekniikkaa voisi soveltaa tulevissa automalleissamme, Derek Crabb toteaa.

Jäämme odottamaan mielenkiinnolla minkä hintaiseksi ko. järjestelmä muodostuu.
 
Katso video

Kommentit